Thursday, December 8, 2011

Apam polka and bluberry cheese

hey peeps.
sempena hari cuti yang berbahagia ni, saya menyeru kepada semua rakan taulan, marilah belajar memasak. gain your skills to be a better future wife . hambooi kak non, gatai. bkn apa ceq ckp benda sahih. mai la blaja masak... Nanti dah kawin, padan muke hang kene condemn ngn mak mertua tak reti hapa. haha. sesungguhnya saya cuba untuk tidak memuji diri sendiri, tetapi ini lah hakikatnya. Saya dok blaja buat kuih. :) mak senyum je bile aku nak buat mende tu, mende ni. Dia layan tak layan je. haha. sbb selalunye aku ni cakap tak serupa bikin. *kenal dili sendili meh*. Tapi bile aku sampai seru je nak buat. haa.tornado satu rumah dibuatnya. hik2. tak pa aih. mak tetap dok layan aku. :)

Ni masa cuti hari tu * hari bile tah* tapi yang aku ingat, angah and akak ada kat rumah time ni.
diorang sebok2 je nak kacau aku. baideway, helps a lot. thanks kak. Time tu angah tugasnye menjaga puteri and hero kepada akak aku.
cerita dok cerita meh aku tunjuk hangpa kuih yang aku buat tu. aku ni baru belaja, lumrah la bile kuihnya tu tak shantek and tak perfect.
see the pictures and leave your comment as pleasure. :)

 bahan-bahannye


 campur je la sume skali then kau g putar dalam kadar yg maximum
jangan sampai merecik sudah. menjerit mak hang nanti. 


 haa. warna warni 
siap buat bentuk ladybird bagai. siap je dari kukus terus ngapp. sdpp panas2. 
yang tak cantik je, and overcook tu,  aku ngan akak terus makan. sbb tak nak tunjuk mak. haha. 
jem dia kami letak bluberry mak. kaya tak besh. 

ni hasilnya, yang ni buat nak siap cepat, sbb semua dah nak balik kl. 
so letak yang basic color dia banyak sikit. yang wana putih. 
if nak recipe habaq kat ceq,
i dont mind to share knowledge. * bakal cehgu kau* haha



BLUBERRY CHEESE 

Ni bkn nak promote, tapi nak berkongsi cerita, kuih ni sejenis kuih basah jgak la. Sebab tak boleh sesekati mak hang nak letak kat luar lama-lama. Kuih ni mak yang buad. aku tolong je. So nak recipe mintak cik puzi. i dont know whether she mind to share or not. haha. 

ada three steps nak buat kuih ni. 

first: buat adunan tepung/ kulit mengikut acu yang telah tertakluk dalam terma dan syarat. :D MEREPEK.

dua besen, sebb aku buat ngn mak aku kan. 

second: isi bluberry dalam tepung yang telah dibentuk tadi.

tepung yang telah dimasukkan kedalam acuan bunga-bunga matahari tadi. 


      jem bluberry yummy2.

third step: letak adunan cream atas jem tadi. 
then buat corak sikit-sikit supaya lebih sedap mata memandang. 

                                     


 kemudian masukan kedalam oven dan bakar sehingga creamnye gebu-gebu manja*overdescribe*


 sudah siap dimakan


ps: model tangan aku. 
amacam creamy deliciousas tak kuih ni.
cube la kawan-kawan. :)

selamat bercuti rakan taulan :)


No comments:

Post a Comment

akuyangjoyah