Thursday, December 8, 2011

paprik and getas-getas

asik makanan je yang aku sebotkan? ceritanya macam extited gile nih nak update pasal masak je. boleh tahan la. Ni first time aku cube masak tanpa assistance and guidance from my mommy :)

NASI PAPRIK 


Actually mak g melancong 4 ke langkawi. Then tinggal la aku, abah and adik kat rumah. Cbe korang fikir, siapa yang paling layak masak? mestilah AKU. bukan layak, tapi MESTI uwaaa :( bile dalam keadaan terdesak dan sesak ni, apa pon jadi. Macam jawab soalan pekse, yang kau tak revise pon tetibe keluar idea nak mengarot kan. So, situasinya sama.. bila mak tak de kat rumah ligat otak aku pikir nak masak apa. Tak kan nak beli je setiap hari, selama 4 hari berturut-turutkan. So, terpaksa lah aku mengeledah peti beku yang banyak harta kharun tu. Pedih jugak nak cari beb, sebb memang tak pernah kan before ths. dusssh. amek kat muke. padan muke aku. :(

baideway, sedap tau adek kate :) berbunga-bunga hati nak masak lagi.

 bahan-bahan:
isi ayam dipotong dadu, 
lada kisar
daun limau purut
sayuran
lada cili
sos tiram

bile dah campur semua skali.
haa. jadi la camni. amcam menyelerakan tak? 
boleh la nak buad kenyang tu. :)


GETAS-GETAS HATI 

Yang kuih ni baru semalam aku buat. yavedavedoo. Kuih getas-getas ni I lioke. sedap. Nak buat kuih ni pon haruk pikuk aku rasa. padahal simple mimple je bagi mak. Pagi-pagi lagi aku dah g beli kelapa muda parut. haa. termotivated dengan angah la, dia dah post kuih yg dia buat kat facebook. So, lepas ni boleh dok api-api akak bagi panas dia tak cube lagi. haha. dah jom tgok gambar kuihnya. 


kuih ni lecieh nak buat aih. Ni adunan yang aku dah hentam-hentam dalam besen tu. 



 biasa la orang seni ni lain sikit. 
untung la, mak kasi acuan love2. 
aisehhman, macam tau aku sedang bercinta. *hampeh lahaiii*


 then goreng masak 
biar kuning keemasan. Baru nice to see, nice to hold. :D


 Panaskan gule dalam kuali yang bersih *ayat mak aku*
then tunggu sampai pekat masukkan kuih tadi. 


 gaul sehingga love2 tersebut telah suci untuk dimakan


 ready to serve and eat. :)
yang penting teh oo tu kene tawaw sikit. 
gula aku guna banyak sangat. cenoning kepala makan. fenin2 lalat gitu. 
jangan cube dirumah, kerana anda berkemungkinan mendapat penyakit diabetis terlampau


ni dah buat main-main. sebb dah tak larat nak makan. 
yang penting mak tak de time ni. klo ada mesti dah buat text ucapan berjela kat aku. 
sekian sahaja


melecuq tangan sebb buat kuih getas-getas. 
ahakkss. anak perempuan sangat tau bile melecur kene minyak. suke!. 
ok itu adalah ayat2 orang dah ngantok. selamat malam. :)


No comments:

Post a Comment

akuyangjoyah